الثلاثاء، 7 فبراير 2012

مشروع شهيد


ف لحظة لما بالاقي نفسي
انا مش عارف عايز ايه

و لا فارقة أملي و لا حتي يأسي
دايما خايف م التشوية

ح يحصل ايه أسوأ من موتي
و قلبي لسه فيه الروح

يدق الدقة يخلي سكوتي
مع دمعة بترفض ابات مجروح

و لما باحاول اعدي ف حزني
و الملم دموعي و تاني ابتسم

و أحلم بحضنك يبقالي وطني
فيه اخد سعادتي و منه أستلم

بالاقي يافطة سودا و كبيرة جدا
و كتيركلام عليها مايتفهمش



وابص جنبي الاقي عنيا بتحزن
من كتر اللي ماتوا و مادفنتهمش

و أسأل ادور علي حد احسن
مش زيي جرحه مابيتلحمش

يقول ليا يا ابني مش ناقصة تجني
جرحك شيطاني و مالناش دعوة بيه

و ايه راح يفيدك أدلدق بحزني
و افضل اعاني و دمعي اديه

كل اللي ماتوا مجرد شهدا
و ايه يعني وصف ح نخسر ايه

و كام الف لما اديهم النهاردة
ف بكره ح أخدهم مليون جنيه

و صورة ف جريدة مكسب كبير
و يالا اهي سمعه و شهرة كمان

مش احسن ماكان ح يعيش صغير
وماحدش ح يعرف ليه أي مكان

أديه مات و اديكو أخدتو الفلوس
مافيش حاجة تانية تعيد الزمان

ح تقولي قصاص و علي قاتل ندوس
ح أقول لك دا سوق و دي الاتمان

و بين قتل يمكن و سحل البنات
و بين حزن يكتر علي اغلي الشباب

يومين و يعدوا و ننسي اللي فات
بحادثة جديدة بأيدين الكلاب

و لحمك يا مصر اديه اتنهش
و عمرك يا مصر بيقصّروه

تثور تلقي الف جبان اندهش
تموت تلقي موتك بيحقّروه

تعيش تطلي راسك مهانة و ذل
ورا الف باشا يخزق عينيك

و تكتب قانونهم يا نحني الكل
يا نطيح رقابهم و ح نوريك

يخافوا لما تحلم و تهتف تثور
و ف ايدك نهاية جبان أو خسيس

و موتهم لما تقيد النور
حقيقتهم تبان و النور مش رخيص

النور تمنه سعادتك و مهره شهامتك
و أجره ايمانك بهدفك و قيمتك

خلاص عدي يومهم و يومك النهاردة
ارفع راسك لفوق و حس بعظمتك

و عظمة جدودك و روحهم تحاوطك
تقول لك اهو انت ابني و اكيد من صلبي

ويفخر ولادك بيك و بجراءتك
و تمشي كأنك بطل ف موكب حربي

وفكرف بكره و أصنع لنفسك صورة جميلة
ذكري و عشق ف كل ذرة من التراب

ح تنده تلاقي ف عز الحزن نجمة ف ليلة
لحزنك ترق و بسمة تغيظ بنقائها الكلاب

وزي ماتجي تعاني الفشل و قلة حيلة
ونفسك ف حرق ايام سودة وساعات العذاب

اكيد ف يوم ح تلقي الناس الاصيلة
بتعمل فرق و بتهتف بعمرك و تعمر خراب

يا مصر يا وطني انا دمي فداكي
يا مصر انا عايش عشان انول رضاكي

يا مصر اغفري لي لو حد أذاكي
و سبته يكمل و يطفي ضيّاكي

انا ضي ليكي انا بين ايديكي
و لاجل عينيكي انا مشروع شهيد

و ح ابني بروحي طريقك و ليكي
سنيني عشان سنينك تزيد

محمود فاروقwww.policy122.blogspot.com

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

يشرفني قراءة تعليقك ايا كان... فردودك اثبات وجودك