الخميس، 18 ديسمبر 2008

اسم حيبك ايه

fعندما كنت في جامعة القاهرة ادرس في كلية الحقوق كنت اضع حدودا صارمة و جدرانا عالية امام وقوعي في الحب ... بالطيع اكتشفت كم كنت مخطئا و لكنني كنت اعوض افتقادي للحب بكتابة الشعر لكل ولد او بنت في اسم المحبوب .
و بمرور الوقت اكتشف اني اكاد اغطي كل الاسماء تقريبا – عدد الطلبة في المدرج يتعدي الخمسة الاف من الحاضرين - و بالطبع و مع محاولاتي لايجاد معني جديد تعددت الكتابات بين عامية و فصحي... و بالطبع ضاع الكثير مما كتبت .
لكن اجد نفسي سعيدا عندما اقرأ قصاصة ورق تذكرني بهذه المرحلة .
و لذلك ... كلما وجدت قصيدة او اسما في مهملاتي سأضعه في المدونة علي الفور ... بدون ادني حفظ للحقوق بالنسبة لهذه الاشعار ... يكفيني سعادتي بكم الاشعار التي كتبتها ... و بكم الحب الذي رأيته في العيون .
وكم الافتخار و السعادة بأسم قد تكون صاحبته تشعر ببعض الحنق مثل ما حدث مع صديقتي العزيزة سيدة اسعد الله اوقاتها و رزقها بكل خير .
او تركيب الاشعار علي اسم الحبيبين سويا لينتهي كل شطر بهذا الاسم.
او تركيب الاسم بالكامل اي اسم الشخص و اسم ابيه و جده ايضا .
مش باقولكم كانت متعة .

وسأبدأ بأكثر قصيدة كتبتها في حياتي و ذلك لسهولة الاسم و شيوعه .... ا ذ انها تناسب اي اسم ينتهي بالاف و النون .
و كانت لماريان زميلتي في الكلية في الاصل لكن ممكن تناسب حنان و ايمان و نورهان و ابو قردان كمان .... غير بس الاسم و اكتب اللي يعجبك .

كل شئ ممكن يتغير
او يكون ف اي مكان
الا حبك انتي يحير
كتب ف قلبي اسم حنان
و حلف قلبي عمره ما ينسي
عمره يكون معاكي قلقان
مادام عرف علي شطك يرسي
كفاية عليه يكون فرحان
حبك هو الي كتبهولي
المولي عشان اعيش ف امان
جوة حياة مهما تقولي
مايقدر يوصف فيها انسان
حبك ادي المعني لذاتي
خلاني اقوي م البركان
اقدر بيكي اتحدي حياتي
انسي الامهااو اي احزان
و اقدر اهاجر نفسي و اتنك
امشي غريب ف البلدان
لكن ما اقدر ابعد عنك
دانتي حياتي و روحي يا حنان

و بالطبع اذا غيرنا الالف و النون الي الف و ميم سنجد نفس الكلمات تناسب اسماء ريهام و سهام و عصام و احلام و زكام ايضا

كل شئ ممكن يتغير
او يخلي الضي ضلام
الا اسمك انتي يحير
كتب ف قلبي اسم ريهام
و علم قلبي عمره ما ينسي
عمره يعيش معاكي ف الام
مادام قدر علي شطك يرسي
كفاية عليه ينسي الاوهام
حبك ادي المعني لذاتي
خلاني اقوي من فاندام
اقدر بيكي اتحدي حياتي
واقدر احقق الاحلام
و اقدر اهاجر نفسي و اتنك
امشي غريب وسط الالغام
لكن ماقدر ابعد عنك
دانتي حياتي و روحي يا ريهام .

و لا تقل لي كيف يمكن تطويع الكلمات لتناسب اسم عبير لكني فعلتها لكن غير متذكر كيف ... ربما ببعض البحث اجد هذه القصيدة . .
الاسم الاخر الذي كتبت عليه كثيرا كان هبه
بل انني كتبت فيه اكثر من قصيدة اجملها من وجهة نظري لكن هل سأجد شيئا؟
سأبحث و اكتبه في الجزء الثاني ان شاء الله مع باقي الاسماء مثل سلوي و نجوي و فدوي و غيرها .



و نها و مها وسها شعرا كأنه دعاء
اللهم ترزق مها بالخيرات كلها و بارك يا رب لها في عمرها و اعط لها كل ما تمني قلبها ووسع لها في رزقها و تقبل بالجنة حسناتها و اسعدها يا رب و ارح بالها

ومني و لبني

طعم الجنة و و اجمل سنة
و كل ما قلبك لبيه اتمني
جوة عنيها الحلوين منة
مين ممكن في غيرها يفكر
لما تنور كل الدنيا
بضحكة جميلة و احلي شوية
تقول انا عمري ما ح ابعد ثانية
وهو انت ع البعد ح تقدر
منة يا احلبي و اجمل بنت
جوا عنيكي انا بالقاني تهت
مين وياكي يحس بوقت
و كل مافيكي احلي من السكر .





و بالنسبة للاسماء المنتهية بالالف و الهمزة مثل اسماء و الاء وولاء و صفاء

فكري مرة بكل ذكاء
ف معني مجرد اسم ولاء
حاجةكدة بتتحدي الدنيا
كأنها داخلة معاها ف خناق
حاجة كده للطيبة تشدك
و بألف جناح ف السما بتطير
ولو هم ف يوم راح يسكن قلبك
عنيها تقوله انا ربي كبير

و بالنسبة لاسم مي

نظرة عين و لا اجمل ضي
روح ف القلب مالهاش زي
و بسمة تحلي بكرة الجاي
و ف ياما كتير عن اجمل مي
واحدة بتملا الدنيا زهور
تفضل ترسم فرحة ونور
صوتها رقيق و لا ميت عصفور
غنوالحلم يصحي الحي
كل ما تمشي تلاقي اصرار
علي انها تفضل ليل و نهار
تهد اليأس و لا الاعصار
و لسة كتير عن اجمل مي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

يشرفني قراءة تعليقك ايا كان... فردودك اثبات وجودك